Nieuwsbrief 263
15-12-2023
DBH Nieuwsbrief
Deze nieuwsbrief wordt al door 365 abonnees ontvangen.

Beste {tag:name},

Bij deze ontvangt u uw nieuwsbrief, met daarin de centrale agenda en ander nieuws.

Nieuwsberichten voor de volgende brief graag voor 1-1-2024 aanleveren op db@harreveld.nl

Centrale Agenda

Datum Tijd Activiteit
15-12-2023 20:00 Kruisjassen Café de Boer
16-12-2023 00:00 Concert St. Agatha
22-12-2023 20:00 ZZP-Kerstborrel @café de Boer
22-12-2023 20:00 Kruisjassen Dorpshuis 't Kempken
24-12-2023 19:00 Kerstviering Voorgangers Maria van Uem en Hans Weikamp
26-12-2023 20:30 kerstfeest @Café de Boer
28-12-2023 12:00 Kom met etten
29-12-2023 20:00 Kruisjassen Café de Boer
31-12-2023 12:00 Carbidschietfeest Harreveld
1-1-2024 19:00 Nieuwjaarsborrel @Café de Boer

Beste Harrevelders,

Als Dorpsbelangen Harreveld willen wij jullie informeren over een recent besluit van de Achterhoek Raad. Afgelopen maandag 11 december heeft de Achterhoek Raad ingestemd met de langtermijnvisie voor de N18 als vierbaansweg tussen Varsseveld en Groenlo, waar maximaal 80 kilometer per uur mag worden gereden.

Voorheen was de visie altijd om 2x2 te realiseren met een snelheid van 100km/h, echter bleek dit geen reëel scenario vanwege de hoge kosten die gemoeid gaan met het aanpassen van het traject. Denk daarbij aan het verminderen van bochten, verleggen van wegdek, aankopen van gronden en aanslag op bestaande natuur. Bij het scenario 2x2 met 80km/h valt dit aanzienlijk gunstiger uit. Dit alles staat beschreven in het onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van de Achterhoek Board.

In dit onderzoek worden ook mogelijke toekomstbeelden geschetst voor de N18 rond Harreveld. Deze grove schets is ook hieronder toegevoegd. Het meest opvallende hierin is dat het kruispunt Harreveld zoals het nu bestaat komt te vervallen vanaf 2030-2040. Hieronder de tekst uit het rapport:

“De maatregelen tussen Heelweg en Lichtenvoorde zijn weergegeven in Figuur 6-3. Alle wegvakken op dit tracédeel worden ingericht als 2x2 (nu nog 1x2), ook hier is het nodig om de parallelweg aan noord- of zuidzijde te verleggen. Het kruispunt bij Harreveld komt te vervallen en gecombineerd met kruispunt Lichtenvoorde Zuid. Ook hier geldt dat de exacte locatie moet blijken uit een nadere gedetailleerdere studie. Harreveld wordt direct op dit nieuwe kruispunt aangesloten en behoudt op deze wijze haar aansluiting op de N18. Verkeer vanaf Harreveld richting het zuiden kan via de parallelstructuur ook gebruik maken van de nieuwe aansluiting die in de nabijheid van de Radstake gerealiseerd wordt. Een ongelijkvloerse oplossing voor langzaam verkeer ter hoogte van Harreveld is nodig omdat het buitengebied ten zuidoosten van de N18 goed te kunnen ontsluiten en de recreatieve fiets- en wandelroutes in stand te kunnen houden.”

Belangrijk om te melden is dat de ambitie van de Achterhoek Raad nu is vastgesteld, maar dat concrete maatregelen nog volgen en dat de omgeving hier actief in betrokken gaat worden.

Benieuwd naar het hele rapport? Klink op de onderstaande link:

https://8rhk.nl/wp-content/uploads/2023/11/Bijlage-7.2-Rapport-Gebiedsgerichte-Verkenning-N18-November-2023.pdf